Colecție | Manuscris |
Titlu original | M.R. James - Texts and Studies, II 3 şi The Apocryphal New Testament, Oxford, 1924 * J. Armitage Robinson - Apocalipsa lui Petru, Cambridge Texts and Studies; Apocryphal New Testament by Alexander Walker; Andrew Rutherford (Ante-Nicene Fathers, vol. IX) |
Traducere de | Gheorghe Fedorovici și Monica Medeleanu |
An apariție | 2020 |
Nr. pagini | 221 |
ISBN | 978-973-111-808-6 |
Editură | Herald |
Format | 13 x 20 cm |
Copertă | paperback |
Detalii
Chiar dacă Biserica primară și-a exercitat discernământul, iar canonul Noului Testament a fost repede recunoscut și universal acceptat, scrierile apocrife, care au circulat în paralel cu cele canonice, au exercitat o influență profundă – mai ales în epoca medievală – asupra gândirii și artei creștine.
Scopul literaturii apocaliptice este de a face cunoscută oamenilor revelația divină. Urmărind un scop precis, Dumnezeu descoperă anumite lucruri tainice unor oameni aleși. Această dezvăluire se petrece sub forma unor viziuni transmise direct profeților sau este mijlocită de o ființă cerească.
Principala caracteristică a scrierilor apocaliptice este viziunea profetică asupra sfârșitului lumii, modul în care se va exercita Judecata lui Dumnezeu și care va fi soarta oamenilor în urma acestei Judecăți. Pentru aceasta este folosită o imagerie bogată, iar parabola și elementele de mister sunt atotprezente.
Documentele cuprinse în volumul de față (Apocalipsa lui Moise; Apocalipsa lui Ezdra; Apocalipsa lui Pavel; Revelația lui Ioan Teologul; Cartea lui Ioan despre Adormirea Mariei; Apocalipsa lui Petru; Apocalipsa Fecioarei; Apocalipsa lui Zedra) sunt valoroase pentru că ne permit să descifrăm viziunea și modul de gândire al creștinilor din primele secole.
„Și am zis către Domnul: «Doamne, la ce bun l-ai mai făcut pe om, dacă tot îl dai Judecății? » Atunci Domnul a grăit cu glas puternic: «În veci nu-mi voi face milă cu aceia care calcă legământul Meu». Și prorocul a spus: «Doamne, unde ți-ai ascuns bunătatea?» Iar Dumnezeu a zis: «Pe toate câte le-am făcut, pentru om le-am făcut și din dragoste pentru el. Dar omul nu a voit să păzească poruncile Mele».
Și prorocul a mai zis: «Doamne, arata-mi judecățile și raiul». Atunci îngerii m-au dus spre răsărit, unde am văzut Pomul Vieții. Și i-am văzut pe Enoh, pe Ilie, pe Moise și pe Petru, pe Pavel, pe Luca și Matei, și pe toți drepții, și pe patriarhi.”
(Apocalipsa lui Ezdra)
Apocrifele nu oferă o versiune alternativă sau paralelă la textele canonice; ele nu spun altceva față de ceea ce spun scrierile considerate ca fiind revelate, ci doar o spun altfel; este vorba despre o adâncire sau tâlcuire în limbaj popular, simplu din punct de vedere teologic, dar bogat în detalii, a lecturilor solemne și a temelor principale ce veneau dinspre amvon. Apocrifele Noului Testament urmăresc așadar intensificarea și întreținerea unor sentimente și meditații trezite deja de contactul, mai rar sau mai frecvent, cu Biserica. [...]
Textele de față, mai mult decât o recuperare firească a unui capitol de istorie a creștinismului, au meritul de a constitui un astfel de pretext providențial.
(Traducătorii)
CUPRINS
Nota asupra ediției
Cuvânt-înainte
Bibliografie selectivă
APOCALIPSA LUI MOISE
Nota introductivă
APOCALIPSA LUI EZDRA
Nota introductivă
APOCALIPSA LUI PAVEL
Nota introductivă
REVELAȚIA LUI IOAN TEOLOGUL
Nota introductivă
Nota lui Tischendorf
ADORMIREA MAICII DOMNULUI
Nota introductivă
I. Cartea lui Ioan despre Adormirea Mariei
II. Despre adormirea binecuvântatei Fecioare Maria
III. Adormirea Fecioarei Maria
APOCALIPSA LUI PETRU
Nota introductiva
Fragmente din Apocalipsa lui Petru
APOCALIPSA FECIOAREI
Nota introductivă
APOCALIPSA MAICII SFINTE A DOMNULUI DESPRE PEDEPSE
APOCALIPSA LUI ZEDRA
Nota introductivă
Bibliografie selectivă
Index general